23 november, 2021

Per 1 januari 2022 verandert de financiering van de geestelijke gezondheidszorg, waar onze zorg onder valt. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de vergoeding van behandelingen van u als cliënt. U ontvangt hier van ons binnenkort een brief over.

Wat verandert er?
Onze zorg valt net als voorheen binnen het basispakket. Wat verandert er dan wel per 1 januari 2022? De belangrijkste verandering is dat wij de factuur voor uw behandeling niet meer aan het einde van het traject sturen, maar per afspraak. Dit betekent concreet dat wij elk consult los factureren.

Wat betekent dit voor u?
Factureren per consult zorgt ervoor dat uw eigen risico elk kalenderjaar opnieuw wordt aangesproken. Het is om deze reden handig om goed na te denken over de hoogte van uw eigen risico in 2022.

Waar moet u op letten?
Veel verzekeraars herzien door deze wetswijziging hun polisvoorwaarden. Wij raden u daarom aan in de polis van uw verzekeraar te controleren of uw behandeling volgend jaar nog (volledig) wordt vergoed. Hetzelfde geldt uiteraard als u besluit over te stappen naar een andere verzekeraar. Wij kunnen hier als zorgverlener geen verantwoordelijkheid in nemen en willen met deze brief voorkomen dat u later voor onaangename verrassingen komt te staan.

Wat doen wij?
Uiteraard doen wij er alles aan om te zorgen dat zo veel mogelijk cliënten in aanmerking komen voor een volledige vergoeding van hun behandeling. Hiervoor is het van belang dat wij een contract hebben met uw verzekeraar. Daarom doen wij jaarlijks ons uiterste best om contracten af te sluiten met alle verzekeraars. Wij kunnen dit echter niet garanderen. Houdt u daarom onze website goed in de gaten, hier is de status van de contracten te vinden. Kijk hiervoor op hdi.nl/vergoeding.

Wat raden we u aan om te doen?
In verband met de wijziging in de bekostiging van onze zorg is het belangrijk dat u het volgende controleert:

  • Uw eigen risico in 2022.
  • Uw polisvoorwaarden voor 2022.
  • Of wij een contract hebben met uw verzekeraar (zie hdi.nl/vergoeding).
  • Of een restitutiepolis aantrekkelijk is voor u. Dit is weliswaar een duurdere polis maar u heeft dan over het algemeen wel vrije keuze van zorgverleners en recht op 100% vergoeding. Het blijft belangrijk dat u de polisvoorwaarden hierop naleest.

Tot slot
In verband met deze wetswijziging worden alle lopende trajecten bij het HDI per 31-12-2021 afgesloten, daarom ontvangt uw verzekeraar begin volgend jaar van ons een rekening. Behandelafspraken vanaf 1 januari 2022 factureren wij dan op de nieuwe wijze. Wij hopen u met deze brief voldoende duidelijkheid te hebben gegeven. Als u vragen heeft, kunt u deze richten tot uw zorgverzekeraar. Zij weten het beste wat geldt voor uw specifieke situatie.