4 mei, 2020

Kanker en corona, het is voor sommigen een extra zware combinatie. Door de dreiging van het virus en de genomen maatregelen kunnen mensen met kanker extra angstig zijn, zich onzeker voelen over het verloop van hun behandelingen of eenzaamheid ervaren. Veel mensen zitten nu noodgedwongen thuis, wat ook voor spanningen kan zorgen in de relatie of het gezin. Het is logisch dat (ex-)kankerpatiënten en hun naasten meer angst en somberheid ervaren in deze tijd van het coronavirus.

Angst, stress en onzekerheid

Het is belangrijk om te beseffen dat het normaal is dat je stress ervaart in deze situatie. Het coronavirus vraagt veel aanpassing en je moet wennen aan een onzekere, nieuwe situatie. Sommige behandelingen worden verplaatst of aangepast vanwege het coronavirus. Je verliest de houvast van een behandelplan. Soms durf je niet meer naar buiten te gaan, omdat je door je ziekte of behandeling extra kwetsbaar bent. Ook lees je allerlei berichten in het nieuws en via social media waardoor je gestrest kunt raken. Het is logisch dat je dan angst, bezorgdheid en onzekerheid voelt over jouw gezondheid of die van je dierbare met kanker. Gelukkig worden de meeste mensen na enige tijd vanzelf wat minder angstig. Of zij kunnen met hulp van de omgeving leren omgaan met zorgen en negatieve emoties.

Blijf met (medische) vragen die je angstig maken niet zitten. Bel je huisarts of verpleegkundig specialist en leg je vragen of zorgen voor. Hun antwoorden bieden vaak houvast en helpen om zaken weer in verhouding te kunnen zien.

Wat kun je zelf doen om stress, angst en zorgen te verminderen ten tijde van corona?
Bekijk onze tips tegen stress en angst bij corona.

Spanning in relatie en gezin

De isolatie, het thuiswerken en op elkaars lip zitten: de maatregelen door het coronavirus kunnen zorgen voor spanningen in je relaties of gezin. Eventuele eerdere problemen, irritaties en twijfels komen nu sneller weer naar boven. Elke crisis – zoals kanker of corona – kan jullie dichter bij elkaar brengen of juist verder uit elkaar drijven. Wees je ervan bewust dat iedereen verschillend reageert op zo’n crisis en dat er geen ‘juiste’ reactie is. Stem met elkaar af wat ieder helpt om de tijd thuis zo goed mogelijk door te komen. Maak samen een dagschema, waarin je sociaal contact en pauzes inbouwt. Zorg voor voldoende rust en contact (op afstand) met vrienden en familie. Er is nu veel ‘quantity time’ met elkaar, maar echte ‘quality time’ moet je blijven inplannen, júist nu. Samen koken, een puzzel maken, een wandeling op een rustige plek of een goed gesprek. Doe voldoende leuke en ontspannende dingen met elkaar. Lees ook ons artikel over intimiteit bij kanker tijdens corona.

Professionele hulp bij psychische klachten

Ben je de hele dag door angstig, aan het piekeren en slaap je slecht? Of lopen de spanningen thuis heel hoog op? Soms gaan normale stressreacties over in ernstigere psychische klachten. Dan is het verstandig om professionele hulp te zoeken. Neem contact op met je huisarts, die je kan doorverwijzen naar hulp. Of neem contact op met het HDI om te kijken of wij jou verder kunnen helpen met je psychische klachten als gevolg van kanker.