7 mei, 2020

We worden de hele dag geconfronteerd met het coronavirus: in de media, op social media, maar ook in gesprek met anderen of op straat waar iedereen afstand tot elkaar houdt. Die overvloed aan berichten en confrontatie met het virus kan je angstiger maken.

Coen Völker, gz-psycholoog bij het HDI: “Ook vóór de coronacrisis hebben veel cliënten van het HDI geleerd om minder het internet op te zoeken. De informatie over kanker en medische behandelingen is eindeloos. Daardoor kun je verdwalen in een wildernis van onzekerheden. Veel kankerpatiënten weten dus al hoe het is om Google te vermijden. Als je angstiger wordt door het coronavirus kan het zinvol zijn de (sociale) media meer uit de weg te gaan.“

Beperk je mediagebruik

Toch wil je misschien op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en maatregelen, en wat dit mogelijk voor jou betekent. Het is een automatische reactie om onzekerheid en stress proberen op te lossen met allerlei informatie en meningen van anderen. Probeer je te beperken tot betrouwbare informatie van bijvoorbeeld de overheid, het RIVM en eventueel het ziekenhuis waar je onder behandeling bent. Dwing jezelf om het nieuws of social media op vaste momenten op een dag te bekijken, zoals een of twee keer per dag een kwartier. Meer is waarschijnlijk ook niet nodig. Voegen al die berichten en meningen echt iets toe voor jou? Waarschijnlijk zorgt het vooral voor meer onrust.

Acceptatie

Het is ook belangrijk te beseffen dat het coronavirus onzeker is en we niet in de toekomst kunnen kijken. Focus op de dingen waar je wél invloed op hebt en kijk niet te ver vooruit in de toekomst. Probeer te accepteren dat we niet alles kunnen weten over het coronavirus. Net zoals je herstel na kanker gaat dit stap voor stap.