u bent hier: Homepage Nieuws “71 procent kankerpatiënten wil deels blijven beeldbellen”

“71 procent kankerpatiënten wil deels blijven beeldbellen”

De therapeuten van het Helen Dowling Instituut (HDI) in Bilthoven staan ook in coronatijd klaar voor mensen met kanker. Met psychologische zorg op veilige afstand, letterlijk (via video- of wel beeldbellen) of op anderhalve meter. Na zeven weken lockdown vroegen we cliënten naar hun ervaringen met beeldbellen en hun emotionele welzijn sinds de uitbraak van het coronavirus. Hieruit blijkt dat 71% deels wil blijven beeldbellen, als men moe is door chemotherapie of (tijdelijk) lichamelijk beperkt is door bijvoorbeeld een operatie. Daarnaast geeft 36% van de kankerpatiënten aan zich eenzamer te voelen sinds de uitbraak van het coronavirus.

Een therapeut is aan het beeldbellen met een cliënt die net chemotherapie heeft gehad.

De gemiddelde kwaliteit van beeldbellen wordt beoordeeld met 74 punten, waarbij 100 punten topkwaliteit is. 71 procent van de ondervraagden geeft aan ruim een derde van de consulten graag online voort te zetten, ook als face-to-face contact weer mogelijk is. Vooral als ze minder fit zijn, door bijvoorbeeld chemo of bestraling of door een medische ingreep niet goed uit de voeten kunnen, vinden cliënten deze mogelijkheid prettig. Ook in deze vaak eenzame tijd waarin mensen het sociale netwerk en activiteiten buitenshuis zien wegvallen waarderen mensen het contactmoment met hun vaste therapeut van het HDI.

Geen reistijd en -kosten

Aan beeldbellen kleven volgens de ondervraagden zowel voor- als nadelen. Als voordelen worden genoemd: het wegvallen van reistijd en reiskosten. Ook is er minder voorbereiding nodig, je hoeft immers niets mee te nemen. Bovendien ervaart men geen stress voorafgaand aan het gesprek; wat soms bij een live gesprek wel het geval was. Daarnaast wordt het als rustgevend ervaren om in de vertrouwde omgeving te zijn tijdens het gesprek. Ook zijn respondenten aangenaam verrast om te constateren dat EMDR (een behandelmethode gericht op oogbewegingen die bijdraagt aan het verwerkingsproces van trauma’s en stress) werkt door te videobellen via gezondheidsplatform Karify.

Gemis van persoonlijk contact

Als belangrijkste nadelen noemen cliënten het gemis van persoonlijk contact, elkaar kunnen aankijken. En dat de therapeut soms signalen van lichaamstaal mist die anders wel worden opgepikt: de non-verbale communicatie die juist essentieel is voor een therapeut. Daarnaast missen sommige cliënten het om even uit de persoonlijke omgeving te zijn. Dat geldt ook voor de reistijd, die soms werd gebruikt als een moment van bezinning. Als voorbereiding en later als reflectie op het gesprek. Daarnaast draagt het gemis van een gesprek op locatie bij aan gevoelens van isolement die al leven, waar door het HDI ook wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.

Belangrijker dan ooit

Uit dit onderzoek blijkt dat 36% van de kankerpatiënten zich sinds de lockdown eenzaam en geïsoleerd voelt. (Lees hier meer over dit onderzoek) Daarom zijn de contactmomenten met onze therapeuten misschien wel belangrijker dan ooit. De wens om deels verder te gaan met online therapie nemen wij uiteraard mee. Want dit maakt dat onze therapie voor iedereen in het hele land binnen bereik komt en dat wij nog beter af kunnen stemmen op de behoefte van de persoon waar het om draait: de cliënt.

Lees hier het volledige onderzoek.

Recente nieuws

Zo beoordelen cliënten onze zorg.

Bekijk hier de volledige resultaten uit ons tevredenheidsonderzoek. Onze zorg ook beoordelen? Dat kan op Zorgkaart Nederland.

Tevredenheid

Afname stemmingsklachten

Beveelt ons aan